Logga ÖKFÖstgöta Konstförening

På gång

Vårprogrammet 2019

Välkommen till en ny termin med Östgöta Konstförening.

Efter avslutat årsmöte, 6 april, som markerade  halvtid i vårprogrammet, återstår nu andra halvan, som är betydligt mer innehållsrik.

Det mesta framgick visserligen redan i utskicket i januari, men det skadar inte med en påminnelse:

Vi kan notera en ny programpunkt, 2 maj, i Passagen, kl. 18.00–20.00. Då berättar Sara Christoffersson, kulturskribent och DN-medarbetare, om ”Bauhaus - En pigg 100-åring”. I föreläsningen berättas om hur Bauhaus spelat en stor roll för 1900-talets design, konst och arkitektur. Den legendariska skolan med säten i Berlin, Dessau och Weimar har genom åren lovordats och kritiserats. Men oavsett syn på skolans ideal är det en ständig referenspunkt att förhålla sig till. Med tanke på att vi planerar en höstresa till Berlin, är detta ett utmärkt tillfälle att förbereda sig mentalt. Programmet är ett samarbete med Skådebanan och Linköpings Kommun. Gratis entré.

Veckan därpå är det visning av ”Nyinköpt konst på Universitetssjukhuset”,
7 eller 9 maj
. Atte Öhrnell, som är ansvarig för konstinköpen visar runt. Två datum och två tider finns att välja på: 7 maj, kl. 17.00 eller 9 maj kl. 15.00. I båda fallen sker samling utanför sjukhusets norra entré. Maila gärna och berätta om vilken visning du har för avsikt att närvara vid: anders.lindkvist.idea@hotmail.se

Vättern runt, är egentligen värd en alldeles egen rubrik. Det är vårens stora resa 24–25 maj. Efter busskaffe blir fösta anhalt Torpa Stenhus utanför Ulricehamn. Huset är ett av Sveriges fem äldsta kvarstående profana stenhus, där vi kan uppleva historiens vingslag innan vi får lunch. Sedan går färden till Borås Textilmuseum med äldre och nyare experimentella utställningar.
Borås-experten Lennart Wasling guidar oss runt i staden bland berömda skulpturer och annan offentlig konst. Vi fortsätter därefter till Falköping och övernattar på Mössebergs turisthotell, där vi äter både middag och frukost. 25 maj passerar vi Varnhem på vägen till Olshammar och Aspa Herrgård.
Här är det dags för lördagslunch och en titt på utställningen med Bellmans skrifter. Efter Askersund vänder vi åter till vår sida av Vättern för att besöka Zinkgruvan med keramikern Kennet Williamson och textilkonstnären Inger Hasselgren.

Pris: Buss, övernattning, måltider, inträden och guidning: 5 000 kr
Bussen avgår kl. 08.00, från Östergötlands museum
. Vi behöver veta om du önskar enkel eller dubbelrum och om du i övrigt har särskilda önskemål. Sista anmälningsdag är 27 april. Vid avanmälan efter 27 april måste vi tyvärr ta ut avgift för hotell och bussresa. Anmälan till Berit Hyland, mail: berithyland@gmail.com

Som sista programpunkt för våren, har vi invigningen av den första delen av skulpturparken i Vadstena Folkets Park. Den var tidigare tänkt att ske på Nationaldagen, men senareläggs, antagligen till 8 juni,  Pingstafton. Det är sammanlagt 12 konstnärer som med hjälp av europeiska pengar kommer att uppföra sina verk under tre år. De har va lts av en jury, i vilken Östgöta Konstförening deltagit.
Fyra konstnärers verk premiärvisas nu och kommer sedan att följas av en ny kvartett nästa år. År 2021 kommer alla konstnärers verk finnas på plats och Östergötland har fått en ny attraktion, detta märkesår för konsten i Östergötland.
Från stationen i Vadstena går regelbundna turer med rälsbuss till folkparken. Även dressin kan nyttjas vid tjänligt väder.
Korrekt datum kommer att meddelas via föreningens hemsida: www.ostgotakonstforening.se

Vi ser fam emot en givande vår och ett ny spännande höst, där första programpunkt redan har fått sitt datum fastställt: Visning av skulpturutställning på Löfstad Slott, under ledning av Stefan Hammenbeck, 31 augusti.

Styrelsen för Östgöta Konstförening

Kultur och Konstresor våren 2019

16 mars Liljevalchs vårsalong,

24–25 maj Vättern runt

Liljevalchs vårsalong och Färgfabriken

16 mars väntar Liljevalchs vårsalong varefter vi intar lunch på Nordiska
Museet, Abba Museum eller Restaurang Glöd i båthamnen! Därefter åker vi till Färgfabriken på Liljeholmen, som visar en installation av Beckers konstnär­stipendiat 2019, Theresa, Traore Dahlberg och Dan Wirén med utställningen: Vehicles and Vessels.

Pris: buss och inträde 600kr betalas till PG 160422-2

Vättern runt

Pris: Buss, övernattning, måltider, inträden och guidning: 5 000 kr
Bussen avgår kl. 08.00, från Östergötlands museum
Anmälan till Berit Hyland, mail: berithyland@gmail.com

Med vänliga hälsningar Anne-Marie och Berit

E-postadresser och adressändringar

För att underlätta medlemskontakterna önskar vi få in e-postadresser från så många medlemmar som möjligt. Vänligen meddela e-postadress, namn och telefonnummer till Lillis Kirsh,
Ombergsgatan 1, 58248 Linköping, tel. 013-153336, 0738-153336, lillis.kirsh@bredband.net

Har du idéer och önskemål om föreningens verksamhet är du givetvis välkommen att kontakta någon i styrelsen.

Ordförande: Anders Lindqvist, 0705-89 05 16. anders.lindkvist.idea@hotmail.se

Vice Ordförande: Björn Gustavsson, ordf. 070-66 55 101, dockebo@gmail.com

Gunnel Brink-Hjulström, sekr. 013-16 04 05, hakan.t.arne@gmail.com

Östgöta Konstförening
581 02 Linköping

Konstföreningen anordnar föreläsningar i samarbete med Folkuniversitetet och Östergötlands museum.

FolkuniversitetetÖstergötlands museum